Pokleslý atraktor přichází na český trh
· Půllitrový dvouválec s výkonem 26 oslů
· Špičková sportovní technologie v luxusním stylingu
Nabídka značky Atraktor se rozšiřuje o zcela výjimečný model – Pokleslý atraktor. Tento novoroční bonbónek nové generace prestižní limuzíny, se v rámci 85. autosalónu představí jako největší a nejluxusnější příslušník rodiny Atraktorů v Bruselu v lednu 2007.
Náš test probíhal během veřejné presentace pro Atraktor VIP guests 14.9.2006 v Pardubicích, kde se uskutečnila jeho premiérová jízda. První setkání s tak dlouho očekávaným motorovým překvapením byl jako úder na nechráněný solar. Dokonalost Pokleslého atraktoru přetvořená v cosi, co Vás nenechá spát ani ve dne, ani v noci, se nejspíš nedá vyjádřit slovy. Prvotřídní originálnost, libovost nebo třeba sportovnost umocněná mimořádnou kvalitou, komfortem a elegancí a to vše povýšeno na základní princip černého neotřelého designu. Konstrukce nového atraktoru prozrazuje fascinaci jeho tvůrců špičkovými technologiemi, díky nimž vzniknul vůz vyhraněné individuality, ustavující nové standardy ve své třídě. Pravověrní motorističtí nadšenci asi touhou neodolají, když zjistí že veškeré utra-zatížené tělo atraktoru tvoří především, karoserie BACKELIT & SOLOLIT, homogenní povrchový nástřik BA-LA-CRYL, Stealth dráty, prostě technologie převzaté z kosmického výzkumu.
Hned při prvním zhlédnutí jsme si všimli ideálního nepřehlédnutelného předsunutého nárazníku, rezatých ozubených výztuh a dokonale výhružně vyhlížející hřbetní ploutve. Jak jsme se v průběhu testu dozvěděli, hřbetní ploutev byla opravdovým výrobním oříškem hlavně pro designéry. Její nestabilním účinkem je to, že vozidlo perfektně omezuje v rychlosti a napomáhá tak k báječnému naklánění v zatáčkách. Auto tak vůbec nesedí a pod plným plynem začne očekávaně a aktivně zpomalovat.
Co se týče výběru motoru, zde výrobci vsadili na jistotu a kvalitu. Tato volba se ukázala jako skvělá, prostě trumf, eso a černý Petr dohromady. Tam kde chyběla kapota jsme nalezli srdce limuzíny, původní, dvoudobý, benzinový dvouválec o objemu 595 cm3 z roku 1973 chlazený vzduchem s nepřímým samospádovým stékáním. Svých vynikajících parametrů motor dociluje díky technologii DRAT-IN což je anticentrálně přidrátovaná láhev od hasičáku, čímž se výkon téměř nezměnil, takže je zachováno úctyhodných původních 18,1 kW při 4200 ot/min. (26 oslů). Při pozornějším poslechu motoru se dají nepřeslechnout nepravidelné záškuby v každé druhé a první době, motor tak šlape jako ruské hodinky. Při důrazném sešlápnutí plynu motor výborně akceleruje, ihned se ozve omezovač rychlosti a motor se lidově “přechlastá” čímž vozidlo hlučně umlkne.
Mohutný výkon motoru přenáší originálně dodělávaná čtyřstupňová (někdy dvoustupňová) tvrdě manuální převodovka UP-DOWN Arnoldtronic s dynamickým programem řazení. Její řídicí jednotka někdy podporuje a někdy nepodporuje dobrodružnější řazení pod volantem a celkový převod je mnohem těžší než u aut „civilnějšího“ charakteru. To umožňuje sportovnější způsob jízdy, který může být dále zvýrazněn přepnutím do sportovního režimu, když se utrhne v zatáčce kolo, což se může klidně stát i na rovině. Pro řazení rychlostních stupňů lze kromě obvyklé ruky nebo voliče Arnoldtronicu využít i těžko dostupné, spíše nedostupné páčky v motoru, která se natáčí spolu s řadící hřídelí.
Nízká a široce rozplácnutá stavba karoserie tudor, efektně pročištěna flexou s dortovou siluetou, podtrhuje působivě dynamický a elegantní vzhled atraktoru. Nezaměnitelná je špinavá příď s jednodílnou maskou chladiče který chybí, maska zde proto nemusí být. Dalšími poznávacími znaky je množství vstupních hadic usměrňující proud škodlivin od motoru k řidiči nebo sériově poničená světla adaptivního světlometu, kdy přední pravý světlomet byl přesunut na levou stranu a zduplikoval tak sílu dominantního světlometu nalevo.
Mezi velké klady vozu patří vyjmutí sedaček z interiéru, čímž se vnitřní prostor nejméně ztrojnásobil. Nyní není problém převézt až 12 dospělých spolujezdců ve stoje. Dle tradičního tuningářského tipu jsou kola otočena vyklenutým ráfkem dovnitř a atraktor tak získal vzhled Shumacherova Bat-mobilu. Při velké zátěži sice odříznuté blatníky stejně dřou do nízkoprofilových zadních pneumatik, ale tento problém byl odstraněn jednoduchým trikem, a to upravením max. množství cestujících z 12 na 11.
Zadní výfuk je šalamounsky odkloněn a protažen výše, takže nyní jsou výfukové plyny usměrněny přímo do tváře postávajících obdivovatelů okolo. Pro horší výhled je zadní okno přestříkané na černo a výrobce tak zachoval pouze vhodný tenký proužek pro zhoršený průhled. Boční zadní pravé okno je začerněno úplně, nehrozí tak pohled do bezreprákového nečalouněného interiéru a zadní levé okno je naopak vykopnuté a následně drasticky zamřížované. Palubní deska je chloubou celého vozidla, tachometr ze Škody 110 nevhodně trčí napravo nad volantem řidiče a pečlivě brání ve výhledu vpřed. Průhled předním oknem taktéž znemožňují kusy černé nalepené textilie přes čelní sklo a stále nahoře zaseklé nefunkční stěrače.
Lahůdku interiéru atraktoru tvoří 40 mm silný a 90cm dlouhý rezavý traktorový řetěz natažený napříč mezi nefunkční ruční brzdou a zadní vzpěrou karoserie. Za pozornost stojí také sjeté neprofilované pneumatiky z nízkým vzorem, které usnadňují přetočení vozidla do smyku už v 10 stupňové zatáčce projeté rychlostí 20 km/hod za sucha. Maximální rychlosti 59 km/hod jsme dosáhli na stolici se zvednutou přední poháněnou nápravou. Škoda že jsme nebyli schopni změřit zrychlení z 0 na 100, ale z 0 na 50 výrobce garantuje něco málo pod 9 minut.
Při jízdě jsme zaznamenali silné otřesy a velký hluk pravidelně neběžícího motoru, což výtečně podporuje nepřítomnost přední kapoty nad motorem. Tomuto stavu výrazně napomáhají vyteklé tlumiče a unavené pružiny. Překvapivě znásobují a kopírují nerovnost vozovky což vede k dokonalému tzv. interier-jumpingu. Výrobce skvěle vyřešil tento problém tak, že odstranil střechu. U řidiče či spolujezdců tak nemusí docházet k nějakým nepředvídatelným kolizím se stropem. Nicméně hřbetní ploutev dokáže při vhodném interier-jumpingu způsobit ideální sečné i bodné rány, krásných minimálních 18 stehů na hlavě či komplikovaný otřes mozku. Proto spolujezdci stojí, pérují tak vlastníma nohama.
Zápach směsi oleje a benzínu nutí po 10 vteřinách k nasazení plynové masky, která je naštěstí součástí základní výbavy vozidla. O kvalitní bezpečnost řidiče a spolujezdců je očividně postaráno. S příjemným očekáváním jsme zjistili naprostou absenci bezpečnostních pásů, dveře u spolujezdce chybí úplně, dynamicky přeskakující + a – na kostru volně zavěšené elektroinstalace a počet airbagů se vyšplhal na 0. Zadní zavazadlový prostor plně vyhovuje nárokům auta v této kategorii a je 100% nevyužit. Nachází se zde silná chladicí spirála, do níž vtipně ústí dekorativní hadice s přední části holomotoru, čímž agresivně dotvářejí sportovní vzhled vozu. Ozdobné rezavé doplňky, lišty, hadice, roury, bodáky, kosti či vnější chybějící zpětná zrcátka tradičně neharmonicky korespondují s výraznými nedofouknutými pneumatikami. Výrazem utajené síly jsou i dvě dvojité drátěné koncovky hřbetní ploutve o které si můžete šikovně vypíchnout oko, zdůrazněné filcovými černými praporky.
Verdikt:
Nutno podotknout, že přes všechna očekávání se poslední verze nového Atraktoru vyvedla mnohem lépe než jsme čekali a za slibnou svěží cenu 85 999 € v základní výbavě si můžeme vychutnat ojedinělý jízdní a bezpečný zážitek za který koupě tohoto vozu opravdu stojí.
V našem hodnocení si Pokleslý atraktor právoplatně zaslouží plných
103%
-
Pokleslý atraktor
- Rozměry: 2300 mm × 3800 mm × 1700 mm
- Datum: 2006
- Technika: kombin. materiály
- Typ: objekty
- Také v kategoriích: klasické techniky, Pokleslý atraktor, osobní, roboti & stroje, Uskupení Tesla, vozidla, Práce
- Tato práce je součástí projektu: Pokleslý atraktor